Média Nativa Em Movimento
Introdução hiperssível. Esta página tenta uma síntese de todos os fenômenos associados ao hiperespaço conhecido no universo STAR WARS. Eu tomo uma abordagem fenomenológica, descrevendo as características observadas do hiperespaço como visto nos filmes e nas fontes não-canônicas mais confiáveis. Eu entremetendo esses fatos empíricos e suas implicações físicas em uma síntese com alguns dos aspectos mais seguros da física superluminal especulativa do mundo real. A Relatividade Especial Extendida, tal como apresentada em Tachyons, Monopoles e Temas Relacionados, é uma base particularmente importante para este trabalho. O leitor não deve tentar aplicar minhas conclusões fora da ficção STAR WARS. O que você está lendo é a melhor racionalização disponível de um aspecto importante da série de ficção científica mais popular. Não pretende ser um tratado abrangente ou definitivo sobre física real. Além disso, não me envie teorias de crackpot do mundo real sobre curas milagrosas e teorias caseiras do universo, há 34 pseudo34 na minha pseudofísica como ela é. Como os meus outros comentários técnicos STAR WARS. Esta página será progressivamente expandida, corrigida e atualizada. Novas ilustrações serão adicionadas. Reservamo-me o direito de modificar a minha interpretação do hiperespaço STAR WARS a qualquer momento, a fim de melhorar a plausibilidade física e criar um acordo mais próximo com observações novas e estabelecidas. Um agradecimento especial é devido, em ordem alfabética: Robert Brown para discussão detalhada e comentários sobre todos os aspectos deste trabalho. Albert Forge por apontar o significado da operação de hipergate em superfícies planetárias dentro da atmosfera. Joel Frangquist para observações particularmente incisivas sobre o escape do Millennium Falcon de Bespin, particularmente no que diz respeito aos amortecedores inerciais. Jeremy Helper por me alertar para hipertensão e antimatéria. Makis Kalofolias por sugestões detalhadas sobre a natureza do fator 34point cinco34 e insistiu em mencionar a controvérsia. Wayne Poe por me lembrar da insensibilidade dos recursos de segurança do corte do hiperespaço durante a reentrada do Realspace do Millennium Falcon em Alderaan para chamar a atenção para os não-efeitos da rotação do despertar em objetos próximos. Tyler Saxton pelo uso de seu digitalizador de vídeo e para assistência vital na transferência das imagens resultantes. Brian Young por ter observado as circunstâncias da detecção do Esquadrão da Morte em Hoth e a possível busca do Falcão do Milênio de Tatooine. Física superluminal. A simetria do universo exige que exista uma velocidade que não varie de acordo com o ponto de vista dos observadores. A natureza do eletromagnetismo é tal que a luz no vácuo só viaja a esta velocidade especial, o que, portanto, é chamado de velocidade da luz. O valor numérico do lightspeed é comumente indicado pelo símbolo c. (O valor aproximado é 2.98 x 108 ms.) Não importa o quão rápido uma pessoa está se movendo em relação a qualquer outro observador, um feixe de luz sempre se vê movendo-se à luz da luz por ambos os observadores. Este fato básico dá origem à dilatação do tempo e outros efeitos associados à Relatividade Especial. A luz não é a única entidade que pode se propagar no lightspeed. Influências gravitacionais também. Todas as entidades que viajam no curso da luz elétrica devem ter massa zero e nunca podem viajar a qualquer outra velocidade. Eles são chamados coletivamente luxões. As partículas que carregam massa podem ser abaixo ou acima da velocidade da luz. Os primeiros são chamados bradyons e os últimos são taquios. (No mundo real, a detecção de taquios é praticamente difícil e ainda não foi realizada. Parece que a maior parte do assunto no universo é subluminal em relação à Terra.) As partículas fundamentais do reino taquiciano são as mesmas que as de O mundo bradicano, porque a única diferença é a velocidade do ponto de vista de um observador. Do ponto de vista de um tachyon é o resto do universo que está se movendo a uma velocidade superluminal em certa direção. No entanto, a interação de taquios com brândons é de muitas maneiras ao contrário das interações familiares de bradões com outras bradias. Algumas das consequências específicas são bastante estranhas, e serão delineadas posteriormente. Para fins de viagem superluminal nas WAR WAR STAR, basta escolher o ponto de vista da galáxia em repouso como espaço real. E qualquer coisa que seja taquicônica em relação ao sistema coletivo de estrelas seja considerada em um reino chamado hiperespaço. Variação relativística da energia de um objeto de acordo com sua velocidade em relação ao observador. Em repouso, a energia está no mínimo de energia de massa. À luz da luz, a energia se torna infinita. No reino superluminal, a energia se torna cada vez menor para aumentar a velocidade. Tachyons, Monopoles e Tópicos Relacionados Variação relativística da magnitude de um impulso de objetos de acordo com sua velocidade em relação ao observador. Em repouso, o momento é zero. No turno da luz, o impulso se torna infinito. Para altas velocidades hiperspaciais, o impulso desce para um valor limitante que depende da massa restante dos objetos. Tachyons, Monopoles e tópicos relacionados Cinemática. Para as naves espaciais comuns, o salto para o hiperespaço envolve uma aceleração breve mas violenta a altas velocidades relativísticas e, em seguida, um salto além do limiar da velocidade de luz por algum mecanismo desconhecido. Ao contrário da percepção popular, a alta velocidade relativa ao fundo galáctico não pode ser relacionada ao processo de salto, pois mesmo a velocidade subluminal mais alta se converte em qualquer outra velocidade subluminal (por exemplo, descanso perfeito) para uma escolha apropriada de quadro de referência observacional. Embora a velocidade em qualquer momento não seja importante, a aceleração parece estar envolvida no mecanismo de salto como um gatilho, um pré-requisito ou um efeito colateral. Os amortecedores inerentes ligados aos sistemas de hiperdrive devem proteger o navio, a sua tripulação e o conteúdo de sentir o efeito dessa aceleração, caso contrário, o sistema inteiro seria esmagado pelo estresse de aceleração antes que alcançassem velocidades sublinhadas significativas. A manipulação dos amortecedores inerciais de uma nave estelar pode causar sistemas de segurança para evitar o salto do hiperespaço. Conjectura-se que isso poderia ter sido o que os agentes imperiais fizeram para desativar o hiperdrive do Millennium Falcon em seu voo de Bespin. Quando ele definiu os sistemas corretamente, o droide R2-D2 foi impulsionado para a frente, oposta à direção esperada da força de inércia devido a uma aceleração de salto simples. No entanto, o Falcon também estava passando por uma rotação rápida para combinar a orientação de salto desejada, a inércia não removida dos droides (34 força centrífuga34 no quadro de referência acelerado dos navios) é provavelmente a razão para o droid ser impulsionado para fora. Parece muito provável que isso seja devido a uma má calibração e uma compensação incorreta pelos amortecedores inerciais à medida que eles se deslocavam e aqueceram até o funcionamento normal. A manipulação das substituições de segurança, bem como os amortecedores inerciais, teriam matado a todos a bordo. Objetos de material podem mover-se a qualquer velocidade acima ou abaixo da luz, mas nunca precisamente na luz da luz. Acelerar um corpo sublight torna-se mais difícil quanto mais rápido, porque a alta velocidade é acompanhada por um aumento relativístico da massa. A aceleração até o ponto de sentar-se exatamente na barreira da luz da luz exigiria entrada de energia infinita. Por outro lado, os objetos superluminais são difíceis de diminuir. Isso requer energia infinita para desacelerar um objeto superluminal para se sentar na barreira da luz da luz. Tachyons movem-se mais rápido à medida que perdem energia. Um corpo no hiperespaço tem zero energia quando atinge a velocidade infinita. Uma nave espacial pode existir confortavelmente acima ou abaixo da luz da luz, mas não pode passar pela velocidade da luz através de meios físicos comuns. No entanto, toda a existência física comum torna-se imprecisamente definida abaixo de uma certa escala subatômica, e podemos especular que isso pode ter algo a ver com a super-tecnologia que permite hiperdrive nas STAR WARS. O salto além da velocidade da luz pode ser um evento que explora algum tipo de efeito mecânico quântico para se deslizar da velocidade subluminal para superluminal sem nunca estar a velocidades intermediárias. Conforme observado por um observador externo, o salto deve ser realizado dentro do tempo Plank. Uma pequena unidade de tempo abaixo da qual o tempo em si não tem sentido. Em um aspecto, o salto para o hiperespaço é semelhante à passagem através de um buraco negro. Do ponto de vista externo, um objeto que cai livremente através de um buraco é convertido em matéria taquicônica quando passa pelo horizonte do evento. Nesse ponto, não é mais observável a partir do espaço real fora do furo. Essa semelhança e o giro espacial deixado no salto de salto (descrito abaixo) sugerem que a ação de um hiperdrive pode ser pelo menos parcialmente de natureza gravitacional. Starlines são um efeito visto a partir do quadro de referência interno da nave espacial itinerante. O campo de estrela de fundo à frente do vaso sofre algum tipo de distorção que provavelmente deve-se principalmente a efeitos relativistas e também pode estar relacionado às propriedades fototrópicas particulares dos materiais de cockpit transparentes através dos quais o efeito é observado. As estrelas parecem estar esticadas radialmente para fora ou para dentro em torno da direção da trajetória de salto. As cores das estrelas parecem ser deslocadas para o azul, de acordo com o efeito Doppler relativista convencional. Pelo menos, tanto quanto as observações presentes mostram, o efeito starline sempre carece de qualquer componente rotacional, apesar da natureza inerentemente rotacional do efeito de rotação da esteira descrito abaixo. Blue-shifted starlines de entrada e saída vistos a partir do cockpit do Millennium Falcon em sua viagem de Tatooine para Alderaan. Rotação de despertar. Os navios que entram e saem do hiperespaço parecem produzir uma distorção transitória do espaço-tempo local. Equipamentos de vigilância nas proximidades do tipo apropriado podem detectar as ondas de gravidade resultantes. Olhando ao longo da trajetória da embarcação partida, o campo de fundo parece girar por um ou dois segundos. Da mesma forma, o campo de fundo pode parecer rodar após a reentrada, como visto do cockpit dos navios 1. Isso é uma reminiscência de um efeito de lente gravitacional, mas envolve uma torção do espaço através do qual os raios de luz passam, em vez de tanto flexionar ou focalizar. É semelhante ao comportamento da luz que passa pela proximidade de um buraco negro rotativo, onde a gravidade imensa dos buracos arrasa o espaço vizinho para a circulação na mesma direção que os próprios orifícios possuem. Parece possível que um navio que salte a barreira de luz para o hiperespaço confira uma grande quantidade de impulso angular ao espaço-tempo próximo do seu ponto de partida de partida, que é rapidamente dissipado pelas ondas de gravidade. O fato de que a torção demora cerca de um segundo a desaparecer completamente sugere que a extensão espacial dessa distorção espacial pode ser tão grande quanto 3 x 105 km. A rotação da viga pode ser no sentido horário ou anti-horário. A quiralidade da vigília não parece ser específica para uma nave estelar porque o Falcão do Milênio é conhecido por fazer saltos zurdos e destro. A razão pela qual os hipertriscos produzem a distorção ainda está aberta a conjecturas, mas o fenômeno sugere fortemente que o processo de salto está, pelo menos, parcialmente relacionado à tecnologia da gravitação artificial. É interessante considerar os possíveis efeitos da rotação da viga em objetos que rodeiam o navio de salto. Se um hiperdrive fosse ativado na superfície de um planeta, a torção espacial pode prejudicar a superfície do mundo, infligindo dano sísmico em uma escala determinada pela energia do salto. No entanto, os objetos pequenos que estão perto do salto não são visivelmente afetados, como aconteceu várias vezes quando o Falcon do Milênio fugiu dos navios de guerra imperiais. Quando o Avenger pular do sistema Anoat, seu fluxo de lixo não parece perturbado. Isso pode significar que o fluxo de detritos estava inteiramente dentro da região de vigília para começar e que a rotação da vigília não variou muito em toda a região interna, como ventos no olho de uma tempestade. (É o diferencial de rotação de um lado de um objeto para o outro que teria perturbado os detritos.) Talvez um relogio de salto mais poderoso seja mais extenso, mas tenha menor estress ou gradiente de rotação. (Um corpo de escala planetária, comparável ao tamanho da vigília, provavelmente sofreria mais.) Alternativamente, pode ser que a região de acordes esteja apenas a uma grande distância do ponto onde a aceleração pré-salto começou. Na sequência do salto do Millennium Falcon, o campo de estrelas visto ao longo da trajetória de salto parece ser girado. Durante o próximo segundo ou dois, o giro espacial relaxa em cerca de 45 graus. Saia do hiperespaço. A saída do hiperespaço é desencadeada automaticamente pelo navicomputer ou sistemas equivalentes quando o navio viajou na direção correta por uma duração suficiente. A reentrada não está diretamente relacionada com a proximidade de qualquer corpo celestial maciço no ponto de destino (porque continua sendo possível saltar de volta ao espaço real no meio do espaço interestelar vazio) nem com nenhum outro fator ambiental externo. Os sistemas de segurança, no entanto, podem desencadear a queda automática para realspace se os sensores tiverem tempo suficiente para detectar a entrada dos navios nas margens de um poço de gravidade. (As circunstâncias observadas da chegada do Falcon do Milênio em Alderaan indicam que um campo de rochas de tamanho decimetre não está suficientemente concentrado para desencadear recorte precoce.) Sistemas de navegação e hiperdrive de nave espacial amigáveis ao usuário emitirão um alarme audível ou visível apenas antes Para reentrar, e a equipe prudente irá então criar seus escudos e ligar seus motores sublights. O processo de reentrada parece exatamente como o inverso do salto para lightspeed. O túnel do hiperespaço é substituído por linhas de estrelas indefinidamente longas, que encurtam e aparecem para terminar com os pontos do Starfield de espaço real real. O navio sofre uma desaceleração sublinhada rápida para combinar o resto do quadro do sistema de destino. Não está claro se essa desaceleração é realizada pelas unidades sublights normais ou algum outro sistema ligado ao hiperdrive. Em qualquer caso, uma falha na desaceleração teria efeitos extremamente desagradáveis: o navio continuaria em frente a uma velocidade sublinhante extremamente alta, sujeita a uma dilatação de tempo excelente, e pode haver muito pouco tempo para a equipe reagir antes de entrar em algo. Durante e imediatamente após a reentrada, pode haver alguma rotação de vigília, os raios de luz de objetos distantes próximos da linha de viagem são torcidos para que os viajantes percebam uma ilusão de rotação. A súbita emergência e desaceleração de um navio tem efeitos significativos em seus arredores, que podem ser detectados pelos sistemas de sensores de segurança dos habitantes locais. A reentrada é acompanhada por um pulso de radiação gravitacional e uma explosão de hipertensão, qualquer que seja a hipertensão. Também se diz que é um flash do que se conhece como radiação Cronau. Isso é emitido pela luz em um cone voltado para o frente, centrado na trajetória dos navios e com a ponta no ponto de reentrada. A nitidez do cone (seu ângulo interno) depende das características do salto. Os ocupantes podem ouvir um ruído durante a transição entre o hiperespacio e o espaço real. Este crescimento de 34 graus é o resultado da liberação de estresse no casco dos navios, pois diferentes partes do navio fazem a transição em uma pequena fração de segundo. Um hiperdrive corretamente ajustado realiza a transição em todo o navio de forma efetiva simultaneamente. Se uma hipertensão defeituosa que exiba o rosnado de saída não é corrigida, o navio acabará destruindo-se, com algumas partes do navio fazendo a transição enquanto outras não. O grunhido associado às hiperdrivagens do Millennium Falcon é um gemido modesto, obviamente não é suficientemente grave para se preocupar com o Capitão Solo. Efeitos temporais. Duração e velocidade. Não está claro se o tempo experimentado pelos passageiros de um navio em hyperdrive tem alguma relação com a duração do salto observado por um observador típico na galáxia externa. O Império Galáctico tem mais de 120 mil anos-luz de diâmetro, mas só existe no governo de Palpatines há apenas um quarto de século. Se as notícias do estabelecimento do regime de Palpatines fossem levadas para fora dos Sistemas Núcleos, de tal forma que só atingisse os Territórios Exteriores no momento da sua morte, então as naves com a notícia teriam velocidades de viagem médias superiores a 5000c. No entanto, sabemos que a viagem transgaláctica é viável no início de uma vida adulta (Han Solo cruzou a galáxia antes de completar 29) e, além disso, a coerência do Império como uma única entidade política, econômica e cultural exige tempos de viagem trans-galácticos De várias semanas no máximo. De acordo com esta escala de tempo de propagação, a velocidade equivalente de realspace da viagem de hiperdrive é geralmente maior que 1.200.000c. Esta escala de velocidade é suportada em várias referências de romances (por exemplo, Dark Force Rising p.212). Assim como os viajantes a altas velocidades da sublinhado, os passageiros hiperespaciais estarão sujeitos a efeitos de dilatação de tempo significativos. Se a jornada ocorresse em apenas um pouco acima da velocidade da luz, os passageiros teriam menos tempo do que as pessoas que ficassem em repouso com a galáxia. No entanto, em velocidades muito maiores que a velocidade das luzes, muito menos as imensas velocidades das quais os navios hiperdrive são capazes, a vantagem de dilatação do tempo se inverte e os passageiros experimentam tempo mais lentamente do que a galáxia externa. À medida que a duração da jornada se torna mais curta como visto pela galáxia externa, também se torna mais longa para os viajantes. Esses efeitos se equilibram, de modo que, para viagens de alta velocidade, a duração será arbitrariamente curta para os observadores externos, enquanto a experiência de viagem dos passageiros prolonga-se até um limite que não depende da sua velocidade. Se a distância coberta for x, o tempo limite de viagem de alta velocidade experimentado pelos viajantes é xc. Em particular, para uma jornada de centenas de anos-luz, o tempo natural de transporte seria de centenas de anos, mesmo que apenas uma fração de segundo transcorra na galáxia em repouso. Isto é um problema. Lord Vader, obviamente, não morre de velhice enquanto viaja de Coruscant para Vjun, e nem ele viaja tão devagar que os séculos passam no Império. Claramente, a tecnologia hiperdrive deve resolver não só o segredo de saltar sobre a barreira de luz, mas também deve alterar a hora do a bordo. O mecanismo desse atraso no tempo pode estar relacionado a tecnologias graviticas, como a geração rotineira de gravidade artificial, ou pode estar relacionado ao efeito de rotação de salto. A introdução de uma tecnologia para gerar um campo de retardamento temporário de ação local parece ser pelo menos tão necessária como o uso de amortecedores inerciais para evitar esmagar um conteúdo de navios durante os saltos. Felizmente, há evidências indiretas sobre a existência desse dispositivo nos filmes. Ao expressar frustração em sua vida na fazenda em Tatooine, Luke Skywalker perguntou com saudade ao C-3PO se ele poderia providenciar exatamente o tipo de alteração de tempo necessária para viagens ultraestradas interestelares. O droide lamentou ter admitido pouco conhecimento de tais coisas. Em outras histórias, como as novelas Han Solo, Stars End e Rebel Dawn. Essas tecnologias são chamadas de campos de estase. As cargas delicadas e perecíveis são mantidas em recipientes com dispositivos embutidos que retardam artificialmente o tempo. No extremo tecnológico, um campo de estase reduz a passagem do tempo para uma paralisação completa, mas uma tecnologia mais geral pode atingir fatores de dilatação do tempo de milhões ou algum outro valor finito. Parece que o conteúdo geral de uma nave estelar está sujeito a campos cuja força está em sintonia com os sistemas hiperdrive. A duração do percurso depende das qualidades de desempenho do hiperdrive, bem como a abundância de perigos e obstáculos locais ao longo do hiperlane particular. Os saltos por rotas bem conhecidas tendem a ser mais rápidos em relação às distâncias cobertas, porque um conhecimento mais preciso de obstáculos potenciais permite caminhos mais eficientes e velocidades mais altas podem ser usadas. Nessas restrições de segurança, a eficiência da hiperdrive dos projetos da nave espacial varia. Isso é expresso na classificação de classe de hiperdrive, um navio com uma estatística de 34 pontos cinco34 completa a maioria das viagens interestelares na metade do tempo padrão. Essas classificações de hiperdrive são definidas nas referências dos Jogos de West End e posteriormente usadas na ficção de STAR WARS, que não é infiltrada. A terminologia parece estar baseada em um espaçador único que vangloriam por Han Solo no sentido de que seu navio pode fazer um ponto no último lightspeed34. A interpretação da classe do hyperdrive é muito razoável, mas outras teorias são possíveis. O problema é que a gíria Solos é muito solta e os ouvintes não estão à disposição do contexto tecnológico e social. 34Point five34 parece ser um tipo de fator de classificação, mas também há uma chance de ser uma estatística com unidades físicas, que a Solo negligenciou a pronunciar. Com a mesma facilidade que descreva o tempo de viagem, isso pode relacionar-se com a eficiência energética, evitar a dilatação do tempo ou algum benchmark supralight (o que não pode envolver velocidades típicas de menos de muitas centenas de milhares de timespeed). Solo implica que 34 pontos cinco34 é uma grande conquista, mas não nos diz se números menores ou maiores são considerados melhores. Alguns leitores acreditam que existe uma relação direta (talvez linear) entre a velocidade do hiperespaço e o fator Solos. Neste caso, a velocidade pode se relacionar com a velocidade padrão da rota (h) de acordo com algo como vh (1f) com f o fator Solo ao invés da relação de velocidade implícita pela classe Hyperdrive (vhf) do West End Games. Algumas referências em novelas de Timothy Zahns estão abertas a esta interpretação, embora sem excluir outras possibilidades. Deveria encontrar-se um conjunto de referências que refute inequivocamente a visão classificada de rating 34 de hypperdrive, devemos então ser forçados a concluir que existem dois tipos de estatística de hiperdrive que soam semelhantes, mas quantificam coisas diferentes. Em qualquer caso, esta terminologia é, em última análise, bastante arbitrária e não afeta as estimativas de velocidade independentes e substantivas feitas nas discussões acima. Deve-se notar que as estimativas de velocidade apresentadas neste documento são apenas escalas típicas. A aceleração requer esforço, mas a velocidade não. As leis da inércia mantêm o mesmo para os corpos no hiperespaço e no espaço real. Um objeto que se move no hiperespaço a uma certa velocidade em uma determinada direção continua a se mover com a mesma velocidade na mesma direção, a menos que seja executado por uma força (ou uma força externa ou sistemas de propulsão próprios para navios). Este aspecto da física elementar foi explicitamente confirmado nas exposições dos antigos pesquisadores da hiperfísica imperial no teste de tiranos. Portanto, se o fator de desempenho do ponto 34 não for apenas uma comparação dos tempos de trânsito, é mais provável que seja uma medida de algum tipo de aceleração ou potência propulsora no hiperespaço e não uma velocidade bruta. Paróxios de causalidade. Uma interpretação ingênua da Relatividade Especial sugeriria que, em algumas circunstâncias, a viagem superluminal resulta em reversão do tempo. O problema surge quando os observadores do destino da nave espacial estão se movendo a uma velocidade significativa em relação à origem. Se v é a velocidade do navio no hiperespaço, você é a diferença de velocidade entre os pontos de origem e destino, então um tipo de tempo de dilatação inversa ocorre quando v u c178 (onde c é a velocidade da luz). Isso é considerado um problema paradoxal para o voo espacial e as comunicações, porque aparentemente permite que alguém no destino envie um sinal superluminal ao sistema de origem, afetando a circunstância do lançamento dos navios. Por exemplo, podemos supor que o Grand Moff Tarkin enviaria uma mensagem para Tatooine ordenando o embate do Millennium Falcon. Impedindo o lançamento do navio em primeiro lugar. Assim (em uma leitura superficial), parece que a viagem hiperdrive levaria a violações confusas de causalidade e paradoxos históricos. A galáxia gira, com sistemas estelares e material interestelar orbitando o centro de massa comum. A rotação de rede e outros movimentos internos dão origem a diferenças de velocidade de dezenas de talvez cem quilômetros por segundo entre regiões distantes do disco. As velocidades de deriva são muito menores entre os sistemas vizinhos. Para um salto entre sistemas com separação de velocidade de 50kms, os observadores no sistema de destino testemunharão o efeito de reversão do tempo se o navio viajar mais rápido que cerca de 6000c. Para saltos de comprimento mais típico (apenas algumas centenas ou milhares de anos-luz), as diferenças de velocidade serão menores, mas o limite para inversão de tempo aumenta para apenas algumas dezenas de milhares de vezes a velocidade da luz. O intervalo de velocidades envolvidas nas viagens de hiperdrive é muito maior, muito longe do reino da possível violação de causalidade. Felizmente, os paradoxos de causalidade realmente não podem surgir. Embora ninguém veja navios que viajem para trás no tempo, outros efeitos exóticos serão observados. Uma partícula que se move para trás no tempo é equivalente ao movimento de alguns antipartículas encaminhadas no tempo. Na mecânica quântica relativista, é exatamente o que as antipartículas são: versões inversas no tempo de partículas comuns. Nessas situações em que considerações relativistas ingênuas sugeririam a observação de uma nave espacial viajando para trás no tempo, o que os espectadores realmente testemunharão é uma nave espacial de antimateria viajando para a frente no tempo. Este navio espelho será visto na direção oposta. Quando o salto de reentrada ocorre, o navio real emergiria de um ponto no espaço e o navio espelho de antimateria aparece simultaneamente no mesmo local e então acelera a velocidade superluminal na direção oposta. No ponto de salto, onde tanto o vaso como a miragem estão indistinguivelmente próximos da velocidade da luz, cada um deles parece estar comprimido em zero. Isto é devido a uma dilatação de comprimento que é semelhante ao efeito de dilatação do tempo relativista. (Todos os objetos parecem ser encurtados ao longo de sua direção de movimento por um fator que depende da velocidade. Essa contração torna-se indefinida no curso da luz.) Felizmente, mesmo essa visão desconcertante provavelmente não será testemunhada em circunstâncias normais. Em preparação para o salto de volta para o espaço real, o navio deve reduzir a velocidade a uma velocidade muito próxima, bem abaixo da velocidade de limiar da antimatéria de reversão do tempo. Ele irá cobrir grandes distâncias ao fazê-lo, e ainda mais distância enquanto desacelera da velocidade da luz para descansar. Mesmo que seja possível ver um navio em hiperdrive, a transição de volta para o espaço real ocorrerá longe do espaço habitado, no alcance externo do sistema de destino ou ainda mais longe. Da mesma forma, um navio pulando no hiperespaço cobre uma grande distância durante a fase de aceleração pré-salto. Rastreamento e comunicação A varredura precisa de um navio, pois faz seu salto para a velocidade da luz, pode revelar seu destino. A distorção espacial alongada que dá origem ao efeito de rotação do despertar deve ser detectável para os sensores CGT (trampas de gravilha de cristal), bem como quaisquer sensores eletromagnéticos alinhados fortuitamente com a trajetória de salto. A radiação de Cronau associada ao salto também será visível para qualquer scanners dentro de uma certa região cônica ao redor do site de salto. Sensores em Echo Base Hoth detectou o surgimento do Esquadrão da Morte do hiperespaço nas bordas do sistema Hoth, em uma faixa de pelo menos várias horas-luz. Como a viagem normal de hiperdrive é essencialmente um caso de linha direta, a observação cuidadosa da última direção conhecida do movimento subtil revela também o título do salto do hiperespaço. É claro que esta pista será inútil se o piloto do navio falhado decidir fazer um segundo salto imediatamente após o primeiro, de um ponto no espaço onde não há pessoas próximas para fazer as medidas necessárias. Pelo menos alguns sistemas de propulsão da nave espacial são conhecidos por deixar trilhas tênues de partículas que gradualmente se difundem e se dissipam no espaço circundante. As partículas de antimatéria foram nomeadas entre estas, embora não esteja claro se está associado ao processo de hiperjunção ou à propulsão sublight normal. 34Hyperdust34 é outro termo usado, que está obviamente conectado com viagens supralight, embora sua natureza física seja desconhecida. As trilhas para um navio podem ser cuidadosamente reconstruídas através do uso inteligente de sensores comuns se o espaço não tiver sido perturbado e tenham decorrido menos de algumas semanas. Além desse limite de tempo, a difusão e decadência gradual da trilha é muito avançada para a informação útil a ser deduzida. No entanto, não se sabe como é útil até mesmo uma nova trilha com a finalidade de reconstruir uma trajetória de hiperjoto precisa. Consulte Children of the Jedi. P.37. Técnicos de hiperfísica desenvolveram um método para monitorar com segurança um navio através do hiperespaço. Um dispositivo de rastreamento hiperespacial imperial deve ser instalado diretamente a bordo do navio que deve ser rastreado. O dispositivo é de natureza semelhante a um transceptor de ondas magnéticas, exceto que ele é dramaticamente reduzido em tamanho e saída de energia. Embora o seu alcance seja muito curto para sinalizar diretamente os arrays de hiperlave mais sensíveis nas distâncias interestelares, ele irá interromper os feixes fixos de comunicação de hiperligações da HoloNet Imperial, conhecidos como segmentos HoloNet S, quando o navio passa muito perto ou através de um fio . Esses sinais de interferência são registrados e agrupados para estabelecer uma boa estimativa da posição e trajetória dos navios. As estimativas geralmente são boas dentro de cerca de um parsec. Como o HoloNet é totalmente mantido pelo governo galáctico, este método de rastreamento está disponível apenas para as forças armadas e as principais agências de aplicação da lei e, como os sensores de ondas hiperondas são tão raros e caros, é difícil para as equipes de nave espacial involuntárias descobrir um farol de localização escondido. Os objetos que se deslocam no hiperespaço se manifestam estranhamente no espaço real. Assim como um veículo supersônico no ar tem um boom sônico, há um flash óptico associado a um navio no hiperespaço. A partir de uma vantagem de realspace, a influência de uma nave estelar só pode ser sentida quando o observador se encontra dentro de uma região cônica atrás do navio chamado Cone de Cerenkov. O cone é centrado em torno da trajetória dos navios e sua nitidez depende da velocidade dos navios. Para velocidades superluminais baixas, o cone é largo. Para as altas velocidades características dos navios STAR WARS no hiperespacio, o cone é muito estreito, sua superfície está quase perpendicular à trajetória dos navios. Até que a superfície dos cones varre primeiro a posição dos observadores, não há evidência absoluta da presença dos navios, a menos que as hipertensas sejam empregadas. O conceito de cone é semelhante ao cone Cerenkov de emissão de luz de uma partícula que se move através de uma substância mais rápido do que os médios reduziram a velocidade reduzida de propagação da luz. However Cerenkov radiation is due to the presence of the medium a tachyonic starship in vacuum does not spontaneously emit light because of its motion any more than a bradyonic object. The only light received from the ship will be that which it emits and the background starlight reflected off it. Along the hyperlanes in deep interstellar space the illumination is very dim, so ordinary visual detection of a ship will be virtually impossible. In any case superluminal relativistic effects render the vessels image effectively unrecognisable. In form this peculiar sight is dictated by the boundary of the optic flash cone. A witness looking perpendicularly into the cones surface sees an amorphous instantaneous flash yet someone watching from an oblique angle will see twin sources come into existence at a point and then blink off rapidly along what is actually the starships trajectory. Communication between realspace and vessels in hyperspace is essentially impossible except via hyperwave. Any luxonic or subluminal signal beamed towards a receding ship will never catch up with it and any similar signal transmitted from an approaching ship will arrive later than the vessel itself. Sideways communications with a passing ship requires foreknowledge or luck to choose an appropriate sitting position near the ships trajectory, and even then the vessel will flash past before much can be said. Without superluminal signalling, two-way causal connections between realspace and hyperspace are impossible. Thus tachyonic hyperwaves are the only viable option for transmissions. Hyperwave transceivers capable of beaming across interstellar distances consume a tremendous amount of power. This effectively prohibits the mounting of these devices aboard all but large capital ships. Thus small and ordinary vessels in hyperspace are effectively incommunicado . Diagram depicting the XX-23 S-thread tracker and its operation, from Crackens Rebel Field Guide. Hyperspace environment. Relative to the realspace galaxy, all objects in hyperspace move faster than lightspeed. It is not possible for a ship in hyperspace to stay at rest relative to a planet or other feature. For some devices it may be possible to travel along a curved path so that it returns to the same point. This is the case for the cyclic hyperspace orbits of Imperial Intelligence Hyperspace Orbiting Scanners . Tunnel effect. The sights of hyperspace are related to the objects of realspace along the flight path, but the vista is distorted by the fact that everything is rushing past at superluminal speed. Relativistic effects are be severe. Observers in realspace watching the ship pass would see it through severe and bizarre relativistic distortions, but for the starship occupants the entire galaxy seems to be rushing past with the same sort of distortion. Kaleidoscopic splotches appear to sweep past the starship as if they were features outside the walls of a tubular tunnel down which the ship travels. This vista is actually due to the galactic starfield. The splotches are related to local astronomical inhomogeneities like star clusters and emptier spaces. They appear to fly past at different visual distances because of the starfield itself is three-dimensional. The fact that they never appear to pass close to the starship is simply because sane pilots always plot courses which avoid obstacles. Experienced hyperspace scouts may have a limited skill in interpreting the swirls of hyperspace in terms of realspace star clusters and nebulae. Thus with good reflexes and good luck new jump routes can be safely explored. It was in this way that young sibling scouts Gav and Jori Daragon accidentally discovered a fast route between the known worlds of the Old Republic and the isolated Sith Empire. Manual hyperspace scouting is extremely dangerous and is usually performed by inexpensive probe droids rather than crewed vessels. The Millennium Falcon flies through hyperspace, with passing astronomical features appearing as brilliant amorphous swirls due to extreme superluminal relativistic distortions. The crew of the Starbreaker 12 scout new hyperlanes manually. Collisions and mass shadows. Hyperspace is not simply another realm, disconnected from the real universe. Every point and time in hyperspace is associated with a place and moment in realspace, and vice-versa . Hyperspace is not apart from realspace instead it is an alternate aspect of the universe which is only experienced by objects moving faster than light. Objects and energy fields in realspace have effects on bodies in hyperspace. From the viewpoint of hyperspatial travellers the ordinary subluminal phenomena of the galaxy manifest themselves in a different form, just as a ship in hyperspace appears to have peculiar characteristics from the vantage of observers in realspace. The influence of realspace masses in hyperspace is known as the hyperspace mass-shadow effect. Collision with the shadow of a macroscopic object is catastrophic and usually fatal. Subluminal objects can interact with objects in hyperspace. Therefore the reverse must also be true. The realspace object involved in a superluminal collision will also suffer destructive effects, though the detailed kinematics of superluminal collisions are not as straightforward or amenable to human intuition as interactions between ordinary bodies. When real, bradyonic bodies lose energy they become slower it requires effort to approach lightspeed from below. Approaching lightspeed from above also requires effort. As a tachyonic object loses energy it becomes faster . The remnants of ships involved in superluminal collisions will scatter in different directions at higher speed. This leads to further collisions with the mass shadows of nearby background objects and eventually all of the matter is pulverised to individual subatomic particles travelling at indefinitely high speed. This thin superluminal radiation would rapidly diffuse out across the entire universe. Ships destroyed in hyperspace are never known to return their debris to realspace, and ships which experience accidents while jumping in or out tend to leave very little wreckage. According to Major Sil Sorannan, who once worked for a military research team in experimental hyperphysics, objects released in hyperspace always remain in hyperspace. To return from hyperspace requires the use of a hyperdrive. This makes perfect sense in terms of the tachyonic view of hyperspace and superluminal travel elucidated above. It is possible that starships in hyperspace will experience a drag force due to tiny collisions with diffuse interstellar gas. If this effect is significant then it will tend to accelerate the vessel. Starships passing through thicker portions of the interstellar medium might suffer ablation as well as being in peril of reaching unnavigably high speeds, overshooting the proper destination and possibly ending in a more serious collision. Interstellar hyperspace drag effect might be counterbalanced through the judicious use of the sublight drives while in hyperspace. This could account for the fact that the sublight engines of the Millennium Falcon were already glowing when the ship was seen approaching its exit point at Alderaan in A New Hope. (Alternatively, it might simply have been keeping its sublight engines running at lower power to keep them prepared for immediate use upon realspace reversion.) Interdiction fields. Like the shadow masses, the gravitational fields of realspace bodies are felt by vessels in hyperspace. Uncontrolled passage through such a field might perturb the trajectory of the starship, potentially onto a hazardous course, and possibly into collision with the celestial body possessing the field. At best the ship would arrive somewhere far away from the expected destination. For these reasons all hyperdrive units are built with safety cut-out systems designed to abruptly yank the ship back to realspace whenever the gradient of a significant gravitational well is detected. Any ship already in hyperspace passing through a region dominated by the shadow of a significant gravity well is automatically returned to realspace by these standard safety systems. Hyperdrives do not operate effectively in regions of space affected by strong gravitational distortion. It is not possible to jump to hyperspace within the immediate vicinity of a planet or other large celestial body due to the natural gravity well. A starship must move out to at least several planetary diameters before it is safe to make the jump into hyperspace. The gravitational influence of an average habitable planet makes the jump calculations impossibly imprecise out to distances of about twelve planetary radii. This implies that the threshold gravitational field strength for practical hyperdrive operation is less than 0.7 m s178 . However the requirements for hyperspace exit are not as restrictive as those for entry. The Millennium Falcon s planned exit point for the jump from Tatooine to Alderaan should have been only about one diameter from the surface. Artificial gravity, repulsorlift, tractor beams and related effects have been part of the technological repertoire of the STAR WARS civilisation since forgotten millennia. At least twice in galactic history technologists have been inspired to find new applications of common gravitic technology which thwart the action of hyperdrives. Some time before the Battle of Yavin, weapons researchers for the Galactic Empire developed the concept of an artificial gravity-well generator. This device is like an enormously powerful gravity generator which distorts local spacetime to simulate the hyperdrive-blocking effect of a planetary or stellar body. Engineers aboard the Death Star had at least one experimental prototype generator but this device was as unstable as it was portable. When activated without elaborate safeguard systems it was prone to catastrophic implosion leading to black hole formation. Study of the unusual properties of the intelligent communal organism known as Golden Sun on the planet Sedri led to the development of safe and practical gravity-well generators in the months following the Death Stars demise. The Imperial Navy commissioned the design of new classes of capital ships dedicated to the wielding of gravity-well weapons. The Interdictor picket ship from Seinar Fleet Systems was the first production vessel to emerge from the program. These vessels exploit the interdiction effect to prevent nearby enemy ships from jumping to the safety of hyperspace, or to return passing superluminal ships to realspace for ambush or inspection. The great Executor - class command ships were not designed to incorporate gravity-well generators because they were under separate development by the rival Kuat Drive Yards during almost the same period. However the technology spread so that interdiction field generators became standard in the armaments of later flagship designs, including the Sovereign - class vessels and the Emperors own Eclipse . The greatest known interdiction field was employed during the Corellian Sectors Starbuster Plot, fourteen years after the Battle of Endor. The entire Corellian system was blanketed under an interdiction field of several light-months extent, focussed at the ancient and mysterious Centrepoint Station - a monstrous construct of unknown origin, with abilities which would probably impress even Death Star engineering mastermind Bevel Lemelisk. The Corellian interdiction field effectively secured the political and military events taking place within the system against interference from most outside forces, since arriving starships were thrust out of hyperspace at distances well beyond the limits of tolerable sublight travel. SWCCG card from Decipher depicts a Y-Wing starfighter involved in a hyperspace collision resulting from an encounter with the shadow of a large objects gravity well. Astrogation. The orbital motion of a planet about its sun or of a sun about the galactic core is fully determined by the laws of physics. However over time properties of a planets orbit such as the perihelion position and the eccentricity vary slowly due to General Relativity, tidal influences and the cumulative effects of tiny gravitational perturbations by sibling planets. The motion of a star through the galaxy is subject to more complex influences. The nett effect of all this is that the long-term motions of celestial bodies experience some degree of dynamical chaos and other uncertainties. If the object is considered statistically likely to fall within a certain region of space, then this region of uncertainty grows gradually over centuries and millennia. A poorly-charted planet may be considered to reside anywhere in a toroidal zone surrounding its original orbit a star may be considered to be anywhere within a conical region originating at the last known location and in the direction of its last observed velocity vector. Hyperspace jump courses must be plotted to avoid passing through these regions, rather than any precisely determined positions. The older and more inaccurate the astrogation data, the larger the avoidance zone around a celestial obstacle. Because it takes hundreds or thousands of years for starlight to propagate useful distances, updating star charts requires an actual scouting visit to the systems in question. Hyperdrive travel is essentially straight-line constant-velocity motion. Linear travel requires that starships avoid the volumes of uncertainty around obstacle locations. For any region of space there will be a typical limiting distance beyond which any useful direction of travel becomes dangerously cluttered or blocked by potential hazards. Thus the quality of hyperspatial travel depends critically on how well and recently the local space has been surveyed. Even with the best data, a direct jump between distant points may not be possible, due to the presence of intermediate obstacles, such as the large interstellar clouds which occupy much of the space within the galactic disk. This places limits on the maximum jump range in any region. Straight-line travel may be limited to an absolute maximum of hundreds or thousands of light-years per jump, the typical optical viewing depth of the interstellar medium. During the Palpatine Era it was fashionable for starships to carry navicomputers . astrogation aids which greatly simplify the process of calculating a jump through hyperspace. Navicomputers contain at least a rudimentary database of navigational obstacles and destinations within the galaxy. Their primary value is that they enable ships to choose their own courses through interstellar space, rather than being restricted to common trade routes. For smugglers, rebels and other dubious individuals the independence provided by a navicomputer is extremely valuable. Of course the same is true of the Imperial warships and the bounty hunters who must pursue the renegades. Desperate for resources and dependent on hit-and-run tactics, the Rebel Alliance installed rudimentary hyperdrive systems into many of its starfighter designs. The jump capabilities of these ships were limited. In most cases there was no onboard navicomputer and the only possible destinations were a small handful of pre-calculated jumps loaded into the memory of an astromech droid mounted behind the pilot. Consumables including air and fuel are extremely limited for these vessels, so only short hyperspace hops are possible in a starfighter without resort to hibernation, Jedi trances or other unorthodox and uncomfortable measures. At the time of the Great Sith War hyperspace travellers relied on a network of hyperspace jump beacons stationed at the nodes of safe routes. These acted as milestones of the galaxy and contained computers to provide safe jump coordinates to departing vessels. In that age most vessels relied on these fixed facilities for jump calculations, rather than supporting the complex onboard navicomputers which were in fashion during the Palpatine Era. The computers aboard the jump beacons were able to compensate for local hazards and galactic drift in order to provide safe passage to a number of neighbouring beacons and systems. (For the sake of stability, most beacons are located in interstellar space, outside the gravitational wells of nearby star systems.) This system reduced travellers independence of movement but improved jump reliability, provided that the beacon was in working condition. Only the specially-equipped scout ships of explorers were equipped with navicomputers and capable of jumping into unknown territory. At any given time almost one fifth of beacons might suffer from some malfunction, despite the continual repair efforts of the Republic Spacelane Bureau jump beacon patrols. Microjumps. Short hyperspace hops are usually employed for the sake of reducing in-system travel times. Sublight travel between planets of a star system would take several hours, even at high relativistic speeds. High sublight speeds are undesirable for crew and sensors because of the time-dilation side-effects involved, and because inertial dampers might not be able to protect the ships contents at high acceleration for prolonged periods. Although microjumps of several light-hours are the norm, jumps of as little as several light minutes are possible with extremely careful calculation, as employed by Chewbacca in his assault at Nzoth during the Koornacht Cluster crisis. Automated devices. Hyperdrive technology is used in several applications other than rapid travel for sentient beings. Unmanned devices are able to exploit different aspects of hyperspace which might involve conditions inhospitable to living beings. Machines can be designed to cope with acceleration stress without the need for the extensive inertial dampers which prevent the pulverisation of starship crews. They also need no artificial protection from time dilation effects which might cause living beings to grow old and die during even very short jumps. Probot hyperspace pods. Probots are armed disposable self-sufficient military droids deployed to remote systems for on missions of patrol and surveillance. They are expensive in comparison to common droids, but much cheaper than sending trained living beings and life-support systems appropriate to the destination. The vessels which carry a probot to its target location are tiny craft which go by the generic label of 34probot hyperspace pods34. Smaller than a standard TIE starfighter, the outer hull is a generally smooth spheroid composed of a high-quality ablation alloys designed to withstand the heat and drag of a rapid atmospheric entry. The symmetry of the ship is bilateral, with three large forward protuberances on each side. It seems likely that these prominent features contain sensor systems at the forward end and manoeuvring thrusters towards the aft section. Lacking the life-supports and rigorous inertial dampers dampers needed to sustain a human pilot, the hyperspace pods instead mount powerful sublight and hyperdrive engines. These provide extraordinary acceleration and manoeuvrability but at the cost of lasting for only a single journey. Because the droid occupant is unaffected by levels of radiation which would kill a living being, the pod shielding is also minimal. Systems to compensate for superluminal time dilation effects are also unnecessary because the probe droid is unperishable and infinitely patient. Lacking the need for these compensators also means that the vessels design and deployment are not limited by the need to accommodate a compensators capabilities. Thus it should be practical for a probot hyperspace pod to exploit the superluminal realm to maximum potential, making an effectively instantaneous jump if the mission requires it. Stationed among desolate moons in a remote part of the Outer Rim Territories, the star destroyer Stalker releases probot hyperspace pods in search of secret bases of the Rebel Alliance. A probot pod in deep space accelerates into its hyperspace jump. In these shots we glimpse several interesting features on the pods hull. The sublight thruster shines a hot brilliant blue, suggesting great power output in comparison to its size. After hyperspace exit in the Hoth system, a pod speeds towards the habitable sixth planet. It targets a particularly hospitable-looking plain region in the vicinity of what appear to be some temperate or equatorial seas. A probot pod makes its final atmospheric descent, with its outer hull heated to incandescence by air friction. The outer hull of the pod breaks open on impact, allowing the probot to emerge. Hyperspace Orbiting Scanners. Hyperspace Orbiting Scanners were developed and employed by Imperial Intelligence to eavesdrop on communications and information within all of the computer systems of a given planet. The HOS remains in hyperspace where it is virtually undetectable, moving in a hyperspace orbit around the planets mass shadow. This cannot be an orbit in exactly the same sense as a free realspace orbit because objects in hyperspace are always moving faster than lightspeed. However in the absence of specific information about the characteristics of this kind of motion we cannot tell whether it is a free but curved trajectory or whether active propulsive power is needed to maintain it. Scanners mounted on the orbitter somehow track the shadows of the elementary particles moving within the computers below. These signals are matched to the patterns of common communications standards and computer languages to yield translated files which are said to be 78 accurate. The nature of the scanning process has not been divulged all that is known at this time is that realspace particles leave an influence which is potentially detectible over planetary distance scales, and that the information thus obtained is sufficient to reconstruct a three-dimensional time-varying model of the computer systems interior. It is possible that the HOS scanning mechanism involves the emission of hyperwaves from the orbiter, scattering off the target and reabsorption at the scanner. A HOS is not equipped with a hyperdrive. It remains freely in hyperspace but cannot enter or exit without the assistance of a hyperdrive-capable vessel. A droid-crewed Imperial Intelligence courier ship known as a Plexus Droid Vessel (PDV) enters hyperspace in the known vicinity of the HOS orbit and performs a systematic search, which can take several hours. The tiny size of the HOS and the dominance of the background mass shadows of the nearby planet, its gravity well, starships and other bodies in the region make the calculation of a successful jump to dock with the HOS all but impossible without the high astrogation skills of the PDV droid crew and foreknowledge of the HOS location. Once locked onto the HOS, the PDV returns to realspace in order to download the accumulated data and perform necessary maintenance. The PDV then jumps past lightspeed again and deposits the HOS in its proper superluminal trajectory. Stasis probes. Stasis probes are a more conventional military technology. They are space-based reusable probot scouts deployed in advance of naval hostilities. Like the HOS, a stasis probe is a stealthy sensor device, but its scanners are designed for realspace operation rather than for receiving the bizarre superluminal energies which are essential to a HOS. The hyperdrive-capable probe darts around a target region of space, spending less than half a minute in realspace before moving on. During those seconds it gathers sensor data about an assigned target and receives beamed instructions for the next jump and set of observations. Under normal conditions the probe will only employ passive sensors because any ping of scanner energy risks alerting the enemy to the probes presence. It is colloquially claimed that the probes return to realspace at 34zero space velocity34 in order to reduce the reentry Cronau radiation to a narrow wave cone which can be directed away from all likely observers. Although reference to the radiation is clear, the velocity reference is very peculiar, because the jump from hyperspace to realspace is associated with passing through lightspeed, which is not a 34zero velocity34. Perhaps the writers correct meaning would be that the probe decelerates to the target rest frame very rapidly (though not instantaneously). Hypergates of the Gree Enclave. In a remote corner of the Outer Rim Territories there exists a remnant of an ancient and mysterious civilisation. The cities and technologies of the six-tentacled Gree have been stagnant and falling into ruin for hundreds of millennia. The Gree lack the ability and the will to maintain or reproduce their ancient engineering works, and their cultural focus is set against the understanding of their devices, in favour of blind rote application. One of the more noteworthy Gree technologies are their 34hypergates34. A hypergate resembles a large artistically-sculpted archway or door frame on the surface of a Gree world. As the term suggests, hypergates are reputed to hurl objects through hyperspace to a destination gate, where a conversion back to the subluminal realm occurs. Almost all lie in ruin or disrepair, and the Gree gatemasters appear to lack full understanding of how to operate the devices. No hypergate has functioned for centuries or millennia, so it is possible that the ancient accounts of their function are distorted or exaggerated. Some regard hypergates as a more advanced technology than that of hyperdrive-capable starships. However this is not necessarily so. The foundations of hyperdrive engineering are said to be incomprehensible to all but the galaxys best hyperphysicists, and the phenomena involved in hypergates and hyperdrives have the same fundamental basis. Hypergates are merely an unusual alternative application of hyperspace technology. They are impractical for many purposes: they lead only to fixed destinations and there exist only a few dozens in the entire Gree Enclave. Hypergates are useless for scouting unknown or hostile territory and they cannot allow for easy and ambush-safe projection of military power. They appear to be difficult to operate and maintain, even accounting for the apathy and technological stagnation of the Gree. If hypergates function as they are reputed then they seem to be analogous to a kind of inside-out hyperdrive. Presumably some mechanism or force field seizes the jump subject and imposes upon it the same kind of pre-jump acceleration as witnessed in common hyperdrive jumps. Whatever mechanism is used by a starship to jump the light barrier must also be applied to objects and vessels subjected to a hypergate. The mass affected would be sent on an appropriate trajectory and with sufficient superluminal momentum to reach the destination gate safely. This hints at an additional peril and difficulty in hypergate operation. When hyperdrive coordinates are slightly inaccurate the ship may return to realspace off-course but intact. If the alignment of a hypergate is incorrect then the hapless traveller will miss the destination and never be brought back to realspace. This would inevitably lead to collisions with mass-shadows and eventual pulverisation to individual zero-energy transcendent particles. Since the hypergates are fixed on planetary surfaces, their alignment must take account of both regular orbital motion and the gradual orbital variations that planets and star systems experience over the millennia. Without precise astrometric calibration, the hypergates will fail. This is probably one of the most severe impediments to the revival of the gatemasters profession. The positioning of hypergates on the ground and in atmosphere also has important implications for their functioning. Passing through the air at supralight speeds would probably be fatal. Perhaps each hypergate has a secondary mechanism to expel the atmospheric gases from a shielded channel in a direction facing the other end of the jump. Alternatively, the air in the atmospheres between the two gates may be transported just like the travellers who step into the gate aperture. A derelict hypergate of the Gree Enclave. The head and face of representative of the Gree, the enigmatic species which is heir to an unusual lost hyperspace technology. Summary of conclusions. Hyperspace is an aspect of the universe which is experienced by objects which move superluminally relative to the galactic background. Objects in hyperspace only move superluminally relative to realspace. The act of jumping in or out of hyperspace is accomplished by a device known as a hyperdrive. The action of a hyperdrive seems to be at least partly gravitational and partly quantum mechanical in nature. A hyperjump results in a burst of gravity waves and some weak electromagnetic radiation, and leaves a transient twist in a volume of space elongated in the jump trajectory. Once in hyperspace, and object remains free in hyperspace. Collisions or anything else which causes it to lose energy will simply cause it to move faster. The action of a hyperdrive is required to make the jump back to realspace. The peculiar vista of hyperspace as seen from inside the superluminal vessel is mainly the result of relativistic distortion of the ordinary galactic starfield background. From realspace a ship in hyperspace is extremely difficult to detect and track, and impossible to hold two-way communications with, unless hyperwave signals are employed. The duration of a hyperspace journey depends on several factors. The primary determinant is the presence of obstacles along the route, and the quality of relevant astrogation data. Hyperspace performance of different vessels and their hyperdrives vary, but the typical speed of a STAR WARS starship is over a million times lightspeed. In order to compress the undesirable effects of superluminal time dilation (which would otherwise cause passengers to grow old on even the shortest trips) a time alteration technology is needed. The limitations of this technology are not well known but it seems to be applied only aboard starships, coupled to hyperdrive systems and can only retard the flow of time in the region immediately surrounding the vessel. Observations. Tatooine to Alderaan. As seen from the cockpit of the Millennium Falcon the starlines were straight. The starfield rotation seen in the hyperjump wake was anticlockwise. Shadows in the hyperspace tunnel effect appeared to move past without any rotation. Towards the end of the journey, Han Solo remarked that his passengers could 34forget about those Imperial slug34 because hed outrun them. This might mean that one or more Imperial ships made a hyperspace pursuit (but ultimately proved too slow), or it might merely be reference to having left the enemy behind at Tatooine. Blue-shifted starlines visible from the cockpit of the Millennium Falcon . In the wake of the Millennium Falcon s jump the starfield seen along the jump trajectory appears to be rotated. Over the next second or two the spatial twist relaxes by about 45 degrees. Arrival at Alderaan Starlines seen from Millennium Falcon cockpit appear out of hyperspace swirl and shorten to discrete stars without any apparent rotation. The reversion to realspace took place at the expected time and position, as indicated by the fact that Solo and Chewbacca were prepared and present in their cockpit. Upon discovering the absence of the destination planet, Solo deliberately confirmed their correct position. From this we can conclude that the diffuse field of gravel and rocks near the exit point was not sufficiently massive or concentrated to trigger the safety systems which implement early reentry to avoid collision. This indicates a limit to the sensitivity of any such systems built into the Millennium Falcon . The Millennium Falcon flies through hyperspace, with passing astronomical features appearing as brilliant amorphous swirls due to extreme superluminal relativistic distortions. Reentry starlines seen from the Millennium Falcon s cockpit. Alderaan to Yavin No direct observations of this hyperjump exist but we do know that the Death Star arrived within a day from the death of Obi-Wan Kenobi and the Millennium Falcon arrived at least several hours earlier. Hoth to Dagobah We have no direct observations of Luke Skywalkers jump from Hoth to Dagobah although there are suggestions that he accomplished the trip by somehow plotting a course manually. Skywalker acknowledged to R2-D2 that Dagobah was not on any of their charts. Whether the X-Wing carries extensive charts to enable hyperjumps to many different locations is not clear. In any case, Dagobah was not on any of the charts available to Skywalker. It seems likely that this small starfighter could have only a limited range and hyperjump computational capacity. The books of West End Games suggest that rebel astromech droids are preprogrammed with a handful of preset jumps to enable escape. In Skywalkers case, this probably included a few jumps to emergency rendezvous points, but he used none of those routes. It seems as if he applied the Jedi instinctive astrogation power to plot a safe course. Avenger departs Anoat. Sudden acceleration was seen, accompanied by a flash from the main thrust nozzles. No wake rotation was seen, but this is unsurprising because the view was not along the jump trajectory either. Dagobah to Bespin We do not see Skywalkers entry or exit from hyperspace on this journey. Presumably he took this trip manually, relying on Jedi instinctive astrogation as he did to reach Dagobah. Escape from Bespin. During the moments of jump accelerations the image of the receding ship was seen to be somewhat reddened due to Doppler redshift. Starlines seen from the Millennium Falcon s cockpit were straight and radially centred around the apparent direction of motion. The starfield rotation in the hyperjump wake was clockwise. The ship underwent a rapid change in orientation prior to the initial jump failure. It appeared to make another orientation adjustment for the later successful jump, (after manoeuvring past the Executor ) and the ships crew and contents experienced an uncompensated backwards acceleration during the jump process. Blue-shifted starlines visible from the cockpit of the Millennium Falcon as it jumps to freedom after a close encounter with Lord Vaders flagship. The hull of the Millennium Falcon shows obvious relativistic redshift as it leaps through the scale of subluminal speeds at crosses the transition to hyperspace. The starfield relaxes from the optical rotation caused by the dissipating spatial distortion left in the freighters wake. Tatooine to Dagobah and Sullust Skywalkers X-Wing and the Millennium Falcon departed Tatooine in very different directions, suggesting that Dagobah and Sullust are probably nowhere near each other. Unfortunately the actual jumps were not seen. Dagobah to Sullust Skywalkers return to the fleet of the Rebel Alliance was not seen on film. The trip was sufficiently short from the vantage of an external viewer for him to arrive barely late for the main briefing about the Endor attack. Sullust to Endor The departure of the stolen shuttle did not produce a detectable wake rotation effect. This may be due to a difference between the hyperdrive quality of this mundane passenger vessel and the illegally-modified systems of the Millennium Falcon . Perhaps the shuttles wake effect was less pronounced or less visible because the pre-jump sublight acceleration was less abrupt andor the hyperdrive is less powerful. No nett wake rotation was observed when the rebel fleet jumped out of the Sullust system, but this may be due to mutual cancellation of roughly equal numbers of left and right-handed wake effects of the dozens of rebel starships. The starfighters jumped first, which may be important if the side-effects of capital ships jumps are in any way harmful to nearby objects ( eg. due to the Cronau radiation or wake rotation). From the cockpit of the Millennium Falcon the greyblue hyperspace tunnel lights rotated in a clockwise fashion, a right-handed rotation relative to the ships motion. Upon return to realspace the usual starlines were seen, and then a very slight right-handed rotation of the celestial surroundings was seen, following on from the spin of the hyperspace swirls seen moments earlier. This rotation shortly after all of the rebel warships had reached their positions in attack formation. The rebel fleet makes the jump into hyperspace from the Sullust system towards Endor. The features of hyperspace near the Endor exit point rotate in a clockwise direction as seen from the cockpit of the Millennium Falcon . Starlines shorten and the rebels decelerate towards Endor in realspace. The rapid increase in the moons angular size indicates that the rebels are covering distances comparable to the moons diameter in a matter of seconds. acceleration The rate at which the velocity of an object changes, from the point of view of a particular observer. angular momentum A property akin to momentum which expresses the rotational tendency of an object related to distribution of mass and spin. artificial gravity One of the basic technologies of the STAR WARS universe involves the artificial generation of gravitational fields without the need for the corresponding amount of mass needed for an equivalent natural gravity field. astrogation The practices and studies related to travel through and mapping of the galaxy. The space analogue of maritime 34navigation34. black hole A region of space where gravity is so intense that no subluminal object can escape. Black holes are occasionally formed when a remnant of a very massive star implodes under self-gravity. Almost none of the properties of the progenitor object affect the characteristics of the final hole the few exceptions are the total mass, spin and electric charge. bradyons Anything which travels slower than lightspeed relative to a particular observational frame. causality The postulate that causes precede their effects in time. Where superluminal travel is concerned events which one observer witnesses as causes may sometimes appear as effects to someone else. Cerenkov radiation Light emitted by a particle when it enters a medium with a light speed lower than its initial velocity. This is nothing to do with true lightspeed, which is universal. The lower light speed in a material is due to the nett effect of electric and magnetic properties of the substance. The light is emitted in a forward-pointing cone centred around the particles trajectory. Cerenkov radiation is not emitted by tachyons in empty space a material medium is required. Cerenkov cone Backward-pointing cone around a superluminal objects trajectory. The internal angle of the cone depends on the objects speed. Greater velocity gives a wider cone lower velocity gives a sharper cone. CGT Crystal gravfield trap a type of sensor system which detects gravitational waves and measures gravity field effects. These are expensive systems which are generally only available to government military vessels and installations. Cronau radiation A burst of radiation emitted in a cone upon exit from hyperspace. Whether this is related to the Cerenkov cone is unclear. Doppler effect The frequency of light received from a moving source is not the same as what would be seen by an observer at rest relative to the source. The visible colour of the source will be shifted into either the red or blue ends of the spectrum, depending on whether the source is receding or approaching, and the amount of shift depends on the speed. event horizon The surface of a black hole within which only a superluminal object can escape. Ordinary subluminal bodies falling into a hole become tachyonic when they pass inside the horizon. exit growl Sound heard inside a starship with poorly-maintained hyperdrive when the jump is made. The sound is due to the release of stresses caused by different sections of the ship making the jump at different instants to other parts. gravity waves Disturbances of space-time which propagate through space at lightspeed. gravity-well generator An exceptionally powerful artificial gravity device which projects a field into nearby space to simulate the effect of the gravitational well of a planet or other large celestial body. Alternately known as an interdiction field because it is commonly used to trigger the safety systems of passing starships which prevent hyperspatial travel. hyperdrive The device which achieves the jump to hyperspace, converting a starship from a bradyonic to tachyonic state within a mere moment. A hyperdrive is also needed to produce a return jump from hyperspace to realspace. hyperdust A tenuous trail which can be detected in the space surrounding the point where a hyperjump has taken place. Presumably this is a rarefied and invisible material which is a characteristic by-product of the jump mechanism. For all practical purposes the trails dissipate within a few weeks. hyperspace That aspect of the universe experienced by travellers who move faster than lightspeed relative to the background galaxy. All objects travelling superluminally relative to the galaxy are in hyperspace all objects in hyperspace are travelling superluminally. The vista of nearby celestial bodies is distorted by peculiar relativistic effects into a bizarre swirling tunnel-like scene. Tracking and communications between realspace and ships in hyperspace is extremely difficult. hyperspace orbit A curved path through hyperspace designed to keep an object within the vicinity of some celestial feature. For example an Imperial Intelligence Hyperspace Orbiting Scanner maintains a hyperspace orbit around an inhabited planet. hyperwave An extraordinarily power-consuming and extremely expensive form of superluminal communication which relies on signals sent through hyperspace. With few exception, hyperwave transceivers are massive facilities fixed to only the largest capital ships and ground facilities on civilised planets. inertial dampers Devices which nullify the stresses experienced by a starship engaged in high acceleration. Inertial dampers are directly related to artificial gravity technology. interdiction field See gravity-well generator . jump The discrete transition of an object from a subluminal to superluminal state, or vice-versa . The jump must involve more than merely classical physical processes because of the infinite energy lightspeed barrier. lightspeed The speed at which light and other luxons move. Anything moving at lightspeed relative to one observer is seen to move at lightspeed relative to all other observers. light-years The distance travelled by luxons in one year. Equal to 9.46x1015 m. In many parts of the galaxy neighbouring star systems are separated by roughly a light-year. luxons Anything that moves at lightspeed. Only massless particles can be luxons. Photons and gravitons are luxons. mass shadow The influence of a realspace object felt in hyperspace, or a hyperspace object felt in realspace. The shadows are difficult to detect because of their extreme speed relative to the observer, but collision with one has disastrous results. navicomputer A device aboard a starship which plots safe trajectories for a journey through hyperspace. A navicomputer contains astrogation data about the regions of space which can be probabilistically expected to contain obstacles and hazards to travel. parsec A unit of distance equal to 3.08x1016 m. Approximately three light-years. Plank time A tiny timescale at which quantum-mechanical effects dominate the structure of spacetime. Time intervals comparable to or smaller than Plank time are fundamentally unmeasurable and time itself becomes meaningless. realspace The universe as experienced by objects travelling at less than lightspeed relative to the features of the galaxy. starlines Distortion of the background starfield as seen from a starship jumping into hyperspace. An optical and relativistic effect. stasis field An artificial energy field used to retard the passage of time. Perishable cargoes or bored farmboys can be placed in stasis fields so that they experience less time than the outside universe. Stasis fields appear to be necessary for counteracting severe time-dilation effects associated with travel at millions of times lightspeed. subluminal Concerned with things existing moving at velocities below lightspeed. superluminal Concerned with things existing moving at velocities beyond lightspeed. tachyons Anything that travels faster than lightspeed from a particular observational vantage. time dilation Time passes differently for different observers depending on their relative velocity. For travellers at hyperspatial velocities and high subluminal velocities the duration of a journey may be very different to that witnessed by observers who stay at home. velocity The rate at which the position of an object changes, as witnessed from a particular observational reference. wake rotation Twisting of the background starfield as seen along the trajectory of a vessel which has recently jumped into or out of hyperspace. The rotational distortion of local spacetime is narrow and elongated in the jump direction, and it dissipates via gravity-wave radiation within about a second. Referências. Battle for the Golden Sun. West End Games. Crackens Rebel Field Guide. Christopher Kubasik, West End Games. The Dark Empire Sourcebook. Michael Allen Horne, West End Games. Golden Age of the Sith. Kevin J. Anderson, Dario Carrasco Jr. et al. . Dark Horse Comics. Han Solo and the Corporate Sector Sourcebook. Michael Allen Horne, West End Games. The Imperial Sourcebook. Greg Gorden et al. . West End Games. Rebel Dawn. A. C.Crispin, Bantam. Scavenger Hunt. Brad Freeman, West End Games. Showdown at Centrepoint. Roger MacBride Allen, Bantam. STAR WARS IV: A New Hope. George Lucas et al. . Lucasfilm Ltd. STAR WARS V: The Empire Strikes Back. George Lucas et al. . Lucasfilm Ltd. STAR WARS VI: Return of the Jedi. George Lucas et al. . Lucasfilm Ltd. STAR WARS Adventure Journal vol 1 8, The Gree Enclave. Timothy OBrien, ed. Peter Schweighofer, West End Games. Tachyons, Monopoles and Related Topics. Ed. Erasmo Recami, North-Holland. Tales of the Jedi. Tom Veitch et al. . West End Games. Tales of the Jedi Companion. George R. Strayton, West End Games. Topps Widevision: Return of the Jedi. Topps. Tyrants Test. Michael P. Kupe-McDowell, Bantam. Return to STAR WARS Technical Commentaries Return to Curtis Saxton Home Page Original content is 169 copyright Dr Curtis Saxton 1999. Online since 23 February 1997. Last updated 22 March 1999. This page was constructed and is maintained by Curtis Saxton. This page is neither affiliated with nor endorsed by Lucasfilm Ltd. Images included in or linked from this page are copyright Lucasfilm Ltd. and are used here under Fair Usage terms of copyright law. Microsoft releases 8220convenience rollup8221 update collection for Windows 7 For those of you who are still running Windows 7 on your PC, Microsoft has just released a 8220convenience rollup8221 for the nearly seven-year-old operating system (via ZDNet ). While, entirely optional, this new convenience rollup for Windows 7 SP1 will allow users to apply a collection of patches and security fixes that Microsoft has labeled as 8220recommended8221 through a straightforward process requiring a single reboot. Microsoft also hopes that this convenience rollup will help organizations deal with the process of regularly updating their Windows 7 machines to keep up with the latest updates. Please find the full technical details below: This convenience rollup package contains all the security and non-security fixes released since the release of Windows 7 SP1 that are suitable for general distribution, up through April 2016. Install this one update, and then you only need new updates released after April 2016. And since this update can be injected into Windows 7 SP1 media, its fully supported to mount a Windows 7 SP1 image (WIM file), then inject this update into it. This convenience update is completely optional it doesnt have to be installed and wont even be offered via Windows Update you can choose whether or not you want to use it. This convenience rollup will allow you to avoid this experience. Furthermore, Microsoft also shared that going forward, non-security updates for Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows Server 2008 R2 SP1, Windows Server 2012 and Windows Server 2012 R2 will be available as a monthly rollup. The future roll up announcement means that a single update containing all the fixes will roll out to users 8220to improve the reliability and quality of our updates8221. It8217s great to see that Microsoft is not forgetting its users on older Windows versions (according to the latest data from NetMarketshare. Windows 7 still claims a massive 47,82 desktop operating system market share), and if you8217re interested, you can download this convenience rollup package at this link . Read these stories next
Comments
Post a Comment